Från krigsflyg till fredsflyg
Historien bakom Mission Aviation Fellowship
Flygplan har spridit så mycket död och förstörelse under kriget. Varför kan de inte användas för att ge liv och hopp i fredstid?
Stuart King – en av MAF:s grundare
Omedelbart efter andra världskrigets slut fick flera unga kristna piloter en idé att använda de plan som de flugit i krigets tjänst för att sprida fred. Detta ledde till att Mission Aviation Fellowship grundades 1945. MAF:s berättelse är berättelsen om människor som hade ett grundläggande mod, en vilja att offra mycket och ett stort hjärta för att hjälpa andra. I början var det tre olika grupper; en i USA, en i Storbritannien och en i Australien.
Alla tre grupperna hade stora problem i uppstarten och alla hade plan som kraschade i en av sina första flygningar. En hel del erfarenhet har vunnits och ur det växte den organisation vi idag känner som Mission Aviation Fellowship, där alla arbetar tillsammans med samma vision och uppdrag.
Starten för
Mission Aviation Fellowship
Murray Kendon från Nya Zeeland var pilot i Royal Air Force, British Air Force, under andra världskriget. 1945 tog han det första initiativet att tillsammans med flygmekanikern Stuart King, piloten Jack Hemmings och affärsmannen Tom Banham grundade han Mission Aviation Fellowship i Storbritannien. På bilden till vänster är tre av dessa tidiga pionjärer som inspekterar MAF:s första flygplan; En tvåmotorig Miles Gemini.
Från vänster: Jack Hemmings, Murray Kendon, Stuart King, Ken Elli.
Stuart King i ”Miles Gemini”-planet 1947
Pionjärernas första uppdrag
1947 köpte MAF i Storbritannien det första flygplanet och i januari 1948 flög piloten Jack Hemmings och flygmekanikern Stuart King den tvåmotoriga Miles Gemini till Afrika på en nio månader lång expedition. Resan bjöd på möten med och undersökningar av missionärernas behov och utmaningar med infrastrukturen i Sudan, Eritrea, Uganda, Kenya, Rwanda och Burundi.
Forskningsexpeditionen avslutades abrupt och dramatiskt när planet störtade i Burundi under en plötslig storm. Men MAF:s grundare höll humöret uppe och året därpå köpte de ett nytt plan ”De Havilland Rapide. 1951 började MAF reguljära flygningar i Sudan.
Flygmekanikern Stuart King och piloten Jack Hemmings var i början av 20-årsåldern när de gav sig ut på MAF:s första expedition.
Planet Miles Gemini kraschade på en bergssida i Burundi.
MAF:s tidiga historia är alltså en berättelse om människor som med stora uppoffringar följt sin inre kallelse att använda de färdigheter de lärt sig under krigstid för att nå ut till sina medmänniskor i ödsliga och isolerade områden. Med begränsade ekonomiska medel och en svår start har MAF vuxit till att bli en stor organisation med många flygplan och flygningar i det vi kallar utvecklingsländer. År 2020 firade MAF sitt 75-årsjubileum där hjälp, hopp och helande har stått i fokus under alla år.