Från krigsflyg till fredsflyg
Berättelsen om
Mission Aviation Fellowship
Flygplan har spridit så mycket död och förstörelse under kriget. Varför kan de inte användas för att ge liv och hopp i fredstid?
Stuart King – en av MAF:s grundare
Efter andra världskrigets slut fick några unga kristna piloter en vision: att använda de flygplan de en gång flugit i krigets tjänst – nu för att sprida fred. Ur denna dröm föddes Mission Aviation Fellowship år 1945.
MAF:s historia är berättelsen om modiga människor med ett stort hjärta för andra, och en vilja att offra mycket för att göra skillnad. Från början växte tre olika initiativ fram – i USA, en i Storbritannien och Australien – som senare förenades i en global rörelse. Alla tre mötte stora utmaningar under uppstarten, och varje grupp drabbades av flygolyckor redan under sina första uppdrag.
Genom svårigheter och lärdomar växte ändå den organisation fram som vi idag känner som MAF – där alla arbetar tillsammans med samma vision och uppdrag.
Starten för
Mission Aviation Fellowship
Murray Kendon från Nya Zeeland tjänstgjorde som pilot i Royal Air Force under andra världskriget. År 1945 tog han det första initiativet till att grunda Mission Aviation Fellowship i Storbritannien. Tillsammans med flygmekanikern Stuart King, piloten Jack Hemmings och affärsmannen Tom Banham lade han grunden för det som idag är en världsvid rörelse.
På bilden till vänster syns tre av dessa tidiga pionjärer när de inspekterar MAF:s allra första flygplan – en tvåmotorig Miles Gemini.
Från vänster: Jack Hemmings, Murray Kendon, Stuart King, Ken Elli.
Stuart King i ”Miles Gemini”-planet 1947
Pionjärernas första uppdrag
År 1947 köpte MAF i Storbritannien det första flygplanet. I januari 1948 gav sig piloten Jack Hemmings och flygmekanikern Stuart King av i den tvåmotoriga Miles Gemini på en nio månader lång expedition till Afrika. Syftet var att möta missionärer, kartlägga deras behov och undersöka de stora utmaningar som fanns kring transport och infrastruktur i länder som Sudan, Eritrea, Uganda, Kenya, Rwanda och Burundi.
Forskningsexpeditionen fick ett abrupt och dramatiskt slut när planet störtade i Burundi under en plötslig storm. Trots motgången höll MAF:s grundare modet uppe, och redan året därpå köpte de ett nytt flygplan – en De Havilland Rapide. År 1951 inledde MAF sina första reguljära flygningar i Sudan.
Flygmekanikern Stuart King och piloten Jack Hemmings var bara i 20-årsåldern när de gav sig ut på MAF:s första expedition.
Planet Miles Gemini kraschade på en bergssida i Burundi.
MAF:s tidiga historia är berättelsen om människor som, med stora uppoffringar, följde sin inre kallelse. De använde de färdigheter de förvärvat under krigsåren för att nå ut till medmänniskor i avlägsna och isolerade områden. Med små ekonomiska resurser och en svår start, lyckades MAF ändå växa till en internationell organisation med många flygplan och rutter i det vi idag kallar utvecklingsländer. År 2025 firar MAF sitt 80-årsjubileum – 80 år av hjälp, hopp och helande.