Från krigsflyg till fredsflyg


Berättelsen om Mission Aviation Fellowship

Flygplan har spridit så mycket död och förstörelse under kriget. Varför kan de inte användas för att ge liv och hopp i fredstid?

Efter andra världskrigets slut fick några unga kristna piloter en vision: att använda de flygplan de en gång flugit i krigets tjänst – nu för att sprida fred. Ur denna dröm föddes Mission Aviation Fellowship år 1945.

MAF:s historia är berättelsen om modiga människor med ett stort hjärta för andra, och en vilja att offra mycket för att göra skillnad. Från början växte tre olika initiativ fram – i USA, en i Storbritannien och Australien – som senare förenades i en global rörelse. Alla tre mötte stora utmaningar under uppstarten, och varje grupp drabbades av flygolyckor  redan under sina första uppdrag.

Genom svårigheter och lärdomar växte ändå den organisation fram som vi idag känner som MAF – där alla arbetar tillsammans med samma vision och uppdrag.

Starten för
Mission Aviation Fellowship

Murray Kendon från Nya Zeeland tjänstgjorde som pilot i Royal Air Force under andra världskriget. År 1945 tog han det första initiativet till att grunda Mission Aviation Fellowship i Storbritannien. Tillsammans med flygmekanikern Stuart King, piloten Jack Hemmings och affärsmannen Tom Banham lade han grunden för det som idag är en världsvid rörelse.

På bilden till vänster syns tre av dessa tidiga pionjärer när de inspekterar MAF:s allra första flygplan – en tvåmotorig Miles Gemini.

Från vänster: Jack Hemmings, Murray Kendon, Stuart King, Ken Elli.

Stuart King i ”Miles Gemini”-planet 1947

Pionjärernas första uppdrag

År 1947 köpte MAF i Storbritannien det första flygplanet. I januari 1948 gav sig piloten Jack Hemmings och flygmekanikern Stuart King av i den tvåmotoriga Miles Gemini på en nio månader lång expedition till Afrika. Syftet var att möta missionärer, kartlägga deras behov och undersöka de stora utmaningar som fanns kring transport och infrastruktur i länder som Sudan, Eritrea, Uganda, Kenya, Rwanda och Burundi.

Forskningsexpeditionen fick ett abrupt och dramatiskt slut när planet störtade i Burundi under en plötslig storm. Trots motgången höll MAF:s grundare modet uppe, och redan året därpå köpte de ett nytt flygplan – en De Havilland Rapide. År 1951 inledde MAF sina första reguljära flygningar i Sudan.

Flygmekanikern Stuart King och piloten Jack Hemmings var bara i 20-årsåldern när de gav sig ut på MAF:s första expedition.

Planet Miles Gemini kraschade på en bergssida i Burundi.

MAF:s tidiga historia är berättelsen om människor som, med stora uppoffringar, följde sin inre kallelse. De använde de färdigheter de förvärvat under krigsåren för att nå ut till medmänniskor i avlägsna och isolerade områden. Med små ekonomiska resurser och en svår start, lyckades MAF ändå växa till en internationell organisation med många flygplan och rutter i det vi idag kallar utvecklingsländer. År 2025 firar MAF sitt 80-årsjubileum – 80 år av hjälp, hopp och helande.

MAF tar din integritet på allvar.

Vi vill att du ska känna dig trygg när du använder vår webbplats. Vi använder cookies för att ge bästa möjliga användarupplevelse och samla in statistik så att du kan få en ännu bättre upplevelse på vår sida. Klicka på ”Jag förstår” för att acceptera vår användning av cookies eller klicka här för att läsa mer om vår integritetspolicy.

Mission Aviation Fellowship – MAF Norge
Postadresse: Mission Aviation Fellowship, Postboks 90, 0101 Oslo
Besøksadresse: Dronningens gate 25, 0154 Oslo

Gavekonto: 7058.63.60610 Organisasjonsnummer: 980421899

MAF Norge er godkjent av Innsamlingskontrollen