MAF:s Cessna flyger över Bangladesh, som är ett av Asiens fattigaste länder. Den väldiga floden Brahmaputra omskapar ständigt landskapet, den översvämmar åkrar men skapar också ny mark, som desperata människor genast försöker  uppodla.

Det är till dem som MAF flyger, till de boende på de föränderliga och otrygga sandbankarna.

— Ingen bryr sig om de här människorna.

Det berättar Iftekhar Uddin Mahmud. Han är engagerad i biståndsorganisationen Friendship International, som missionsflyget MAF har ett nära samarbete med. Friendships idé är att försöka nå de människor som annars har långt till sjukvård. Man gör det genom att driva flytande sjukhus som flyttar runt längs floden.

Piloten Mark Blomberg, som också är chef för MAF i Bangladesh, sätter mjukt ner Cessnan på det bruna flodvattnet. De två kvinnliga läkare som ska arbeta på det flytande sjukhuset alldeles intill går ner i en båt, och sätts i land för att nästan genast börja möta patienter.

Det är just den snabbheten som är avgörande. Det går att ta sig ut hit med bil och båt, men sådana resor kan ta en dag eller två.

— Då hade kirurgerna inte hunnit göra lika många operationer som idag, det är kanske 20 färre människor som blivit hjälpta. Så det gör stor skillnad, säger Mark.

Sjukhusfartyget är inte stort, men varje kvadratmeter är maximalt utnyttjad för att kunna erbjuda allt från ögonoperationer till tandvård. I det lilla väntrummet sitter flera kvinnor. Mosamat Shilpi Khaton har kommit hit för att hon ramlat och inte längre kan stödja på foten. Hon ska bli röntgad.

— Det gör väldigt ont. Om inte sjukhuset hade funnits här vet jag inte vad jag hade gjort, det är för långt för mig att ta mig till något annat sjukhus.

Mark startar flygplanet igen. Till mycket vinkningar och skratt lyfter planet från Brahmaputra och sjukhusfartyget blir snart en prick på floden. För Mark ligger samarbetet med Friendship speciellt varmt om hjärtat.

— När du får höra att kirurgerna kunnat hjälpa en person som i tio års tid varit vanställd på grund av en olycka med en spis, då är det klart att det känns. Vi är ju bara en partner, men det är roligt att få vara en del av detta.

Denna flygning görs med en äldre Cessna. MAF i Bangladesh har länge arbetat för att få tillstånd att använda sitt nya flygplan, en Cessna Caravan, men det har varit en lång process att få alla tillbörliga tillstånd i Bangladesh, berättar Mark. Strax efter detta besök blir dock allting klart. Den 9 januari, efter en flygning på tusen mil från England, kunde man äntligen ta emot det nya amfibieplanet.